Khamis, 1 Oktober 2009

Kebaikan Spirulina


Berikut adalah antara kebaikan spirulina:

·sumber pemakanan yang kaya dengan pelbagai zat.
·pembersih darah dan pembuangan toksin.
·mengurangkan keasidan badan akibat pengambilan makanan berasid seperti gula, kopi, soda dsb.
·membuang toksin di dalam hati dan buah pinggang.
·membantu pengurangan berat badan di samping menambah kadar metabolisma.
·menguatkan sistem imune (daya menentang penyakit)
·membersihkan perut dengan membuang toksin di dalamnya dan menyebabkan bakteria-bakteria baik dapat hidup dengan lebih baik.
·mengurangkan kadar kolesterol dan sakit-sakit yang berkaitan. Spirulina meningkatkan kolesterol baik dan menurunkan kolesterol jahat (LDL).
·mengurangkan radang arthritis (sakit sendi). Pesakit arthritis juga mungkin mendapat manfaat kerana sifat spirulina yang menguatkan sistem imune.·
merangsang thyroid

Perkara-perkara lain

·Spirulina selalunya diambil dalam kuantiti yang sedikit. Oleh itu kegunaannya sebagai sumber protein mungkin tidak begitu ketara.
·Spirulina mengandungi gula tetapi ia adalah dalam bentuk rhamnose (dan glycogen). Oleh itu pesakit kencing manis tidak menghadapi masalah mengambilnya.
·Jumlah yang perlu diambil untuk memberikan kesan-kesan baik kesihatan adalah tinggi. Dalam erti kata lain, pengambilan yang banyak adalah perlu sebelum kesan baik dapat dilihat.

·Spirulina adalah selamat untuk wanita mengandung malah pengambilannya boleh digalakkan. Ia mengandungi zat besi yang baik untuk pembinaan darah.·Ada percanggahan di antara pengkaji mengenai kehadiran vitamin B 12 yang terdapat di dalam spirulina (B 12 tidak terdapat dalam tumbuhan lain). Ada yang mengatakan ia datang dari haiwan seperti serangga yang banyak terdapat dalam tempat ternakan spirulina.

·Ada jenis algae yang mengandungi toksin seperti microcystin. Ia boleh menyebabkan cirit-birit dan pening-pening dan membawa mudarat kepada kesihatan. Pastikan anda mengambil spirulina dari syarikat yang berwibawa sahaja.

·Pengambilan spirulina adalah sebagai supplement sahaja. Oleh itu sekiranya anda ada mengambil apa-apa ubat, anda hendaklah meneruskannya.·Pengambilan yang disyorkan ialah sehingga 5 gram sehari

5 ulasan:

Unknown berkata...

anak saya tak suka makan spirulina. bagaimana cara hendak memberikannya..atau ada cadangan utk dicampurkan dengan makanan yang lain.

martha emza berkata...

cuba cari agen hai-o....hai-o skrg ni ada dh keluarkan kordial spirulina perasa blackcurrant. ank2 saya minum yg ni skrg pasal dulu bg diorg elken nyer tp diorg kata busuk, so diorg x nak mkn

alin berkata...

oh....hai-o pun ada keluarkan kordial spirulina jugak ke..sedap tak rasanya..

MrS EaMy DaYaNa berkata...

SpiruLina ni mcm2x jenis ke? SpiruLina keLuaran apa yg pLing baik ?

MrS EaMy DaYaNa berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.