Selasa, 22 Mac 2011

TIP PENGGUNAAN INTERNET UNTUK KANAK-KANAK

Kemunculan internet sebagai alat komunikasi terkini menjanjikan satu wadah penyebaran maklumat yang memantapkan ilmu dan maklumat. Oleh kerana tidak ada sesiapa yang dapat mengawal perjalanan maklumat di dunia siber, maka berjuta-juta laman web telah diwujudkan. Bermacam-macam maklumat (sama ada benar atau salah), idea, ideologi, propaganda dan tidak kurang juga bahan lucah disebarkan melalui internet.


Apakah kesannya apabila kanak-kanak mula berjinak-jinak dengan internet tanpa pengetahuan anda?. Adakah anda boleh ketahui laman web yang mana anak anda layari? Apakah yang anda boleh lakukan untuk memastikan yang anak anda selamat ketika melayari internet? Anda harus mempelajari selok belok dunia komputer agar anda dapat menyekat bahan yang tidak disenangi. Berikut adalah beberapa tip yang anda boleh berkongsi dengan anak anda :



  • Letak komputer di tempat yang umum dan bukan di dalam bilik agar anda dapat mengawasi anak anda.


  • Tandakan (Bookmark) laman kegemaran anak anda agar senang untuk anda melayari laman tersebut.


  • Kongsi akaun e-mel dengan anak anda agar anda dapat mengawasi mesej yang diterima.


  • Luangkan masa untuk melayari internet bersama anak anda untuk mengajarnya tabiat "online" yang betul.


  • Jangan sesekali membenarkan anak anda memasuki ruangan sembang peribadi (private chat rooms); sekat dengan ciri-ciri keselamatan yang dilengkapkan oleh penyedia perkhidmatan internet )internet service provider) atau guna perisian penapisan khusus (special filtering software).


  • Selalu mengawasi kad kredit dan bil telefon anda untuk menyemak bayaran akaun yang luar biasa.


  • Jangan buat tidak endah jika anak memberitahu ada pertukaran "online" yang tidak menyenangkan.


  • Panjangkan salinan mesej yang mengandungi unsur lucah atau yang mengandungi unsur ugutan kepada penyedia perkhidmatan internet (internet service provider).


  • Kebanyakan laman web menggunakan "cookies" iaitu sejenis alat khas untuk mengesan informasi khusus berhubung dengan pengguna seperti nama, e-mel dan alamat."Cookies" boleh diberhentikan (disabled). Hubungi penyedia perkhidmatan internet (internet service provider) anda untuk maklumat lanjut.

Info dari : http//www.fomca.org.my

Tiada ulasan: