Khamis, 3 September 2009

Petua Menyusu Bayi Pada Bulan Ramadan Oleh:Hafizah Iszahanid


KEBANYAKAN kita tahu susu ibu membekalkan nutrisi yang sangat hebat untuk pembesaran bayi. Selain membekal sistem imunisasi dan pencegahan serangan bakteria tertentu, susu ibu juga berubah rasa dan kandungan zatnya berdasarkan keperluan pembesaran bayi. Formula ini yang menjadi asas kepada penghasilan susu formula bayi yang banyak terdapat di pasaran.

Bagaimanapun tidak ramai yang tahu kaedah menyusukan bayi. Mengikut kajian Universiti Yale seperti diterbitkan dalam Jurnal Barah British 2001, mendapati wanita yang menyusu bayi berupaya mengurangkan 50 peratus risiko mendapat barah payu dara berbanding mereka yang tidak pernah menyusukan bayi.

Begitupun, apabila Ramadan tiba, kebanyakan ibu mula resah, adakah dia boleh terus menyusukan bayi? Saranan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), jumlah kalori yang diperlukan seseorang ibu yang menyusu adalah sebanyak 2,700 kcal setiap hari untuk enam bulan pertama dan 2,950 kcal selepas bayi berusia enam bulan ke atas.

Bagi seseorang wanita yang tidak hamil dan tidak menyusu, keperluan kalorinya adalah sebanyak 2,200 kcal setiap hari. Penyusuan memerlukan banyak tenaga. Selain daripada pemakanan, tenaga ini juga datangnya daripada lemak-lemak yang terkumpul pada ibu ketika hamil. Dengan itu, menyusu badan adalah antara cara untuk mengurangkan berat badan selepas bersalin. Lemak yang terkumpul ini akan digunakan dalam masa enam bulan penyusuan sepenuh masa.

Seseorang ibu digalakkan menyusukan bayi sekurang-kurangnya lima atau enam bulan pertama selepas melahirkan. Justeru, amalan pemakanan yang sihat dan seimbang tentu saja diperlukan untuk memastikan pengeluaran susu yang cukup bukan saja pada Ramadan tetapi pada hari-hari biasa.

Tiga kumpulan makanan yang harus dititikberatkan adalah makanan yang memberi tenaga karbohidrat dan lemak seperti nasi dan roti, makanan yang memberi protein seperti ikan dan daging dan makanan yang mencegah penyakit seperti vitamin dan galian seperti sayur-sayuran dan buah-buahan.

Meskipun berpuasa, pengambilan makanan ketika bersahur dan berbuka seharusnya mengandungi ketiga-tiga makanan dalam kumpulan ini selain minum air dengan secukupnya. Minum banyak air semasa berbuka dan sepanjang malam.

Tetapi jika pengeluaran susu berkurangan, ibu dibenarkan berbuka puasa. Begitupun ada cara untuk memastikan bayi masih mendapat susu yang cukup iaitu dengan memerah dan menyimpannya. Susu yang diperah boleh digunakan dalam tempoh 24 jam. Susu juga boleh disimpan antara satu dan dua hari jika di dalam peti sejuk atau dua minggu jika diletakkan dalam ruang sejuk beku, tiga bulan jika dalam ruang sejuk beku dengan pintu berasingan bagi peti sejuk dua pintu.

Perahan susu yang beku disimpan di dalam botol dan ia boleh dicairkan dengan merendamkan botol dalam air suam (yang tidak mendidih). Tetapi jangan dihangatkan dengan menggunakan ketuhar gelombang mikro dan jika perahan susu ini tidak dipanaskan dan tidak diminum dalam tempoh sejam, ia harus dibuang.

Tiada ulasan: